Monday 29 August 2011

Apakah itu Engine CamPro

CAMPRO ENGINE



CamPro Engine

Dibangunkan dalam perkongsian dengan Lotus Engineering, enjin ini membenarkan PROTON kemerdekaan reka bentuk kenderaan lengkap. Teknologi enjin perkembangannya menghasilkan penggunaan minyak rendah, tetapi memberi pesat, sambutan kuasa tinggi , dan juga boleh dihasilkan menjalankan pada bahan api alternatif.

Ia mewakili kejuruteraan powertrain bertaraf dunia benar , dan satu revolusi langkah ke hadapan dalam enjin mengeluarkan, dengan keluaran-keluaran toksik rendah, tahap-tahap bunyi yang rendah dan paling penting, penyenggaraan sangat ekonomi dengan waktu rehat perkhidmatan lama. 


Objektif-objektif Reka Bentuk Utama:
- Menjimatkan ruang melintang timur barat pemasangan enjin arah
- Direka bentuk untuk umur panjang sekurang-kurangnya 10 tahun atau    250,000 km
- Persembahan terbaik dalam kelas
- Kelonggaran untuk menggunakan teknologi akan datang (CPS & NGV)
- 80% boleh diguna semula bertemu 2005 keperluan
- Mematuhi kepada keperluan perundangan sebaran kotoran kereta akan datang 
Ciri-ciri Rekaan Unik CamPro

Rekabentuk Enjin Bermodul - Common Cylinder, Omboh, Aci Sesondol.
Mereka Protected untuk masa depan Combustion Technology (AVT),
Teknologi Prestasi (CDA & CPS), Low Emission (DI-NGV, Diesel.)  

Teknologi CamPro CPS Engine (CPS & VIM)

Enjin CamPro menggunakan dua teknologi bijak memberi kuasa tinggi dan respons cepat, manakala memelihara penggunaan minyak rendah. Pensuisan Profil Sesondol (CPS) dan Variable Intake Manifold (VIM) teknologi.

Bersama, teknologi-teknologi ini menyediakan terbaik kedua-dua dunia, pada dasarnya bergabung ciri-ciri terbaik dua enjin berbeza dalam satu pakej yang padat. Pengurangan biasa dalam tork puncak disebabkan oleh pemacu roda High Lift diperbetulkan oleh Long Runner. Pelari pendek bekerja dengan pemacu roda lif tinggi untuk lagu semula enjin dan menjana lebih banyak kuasa di kelajuan tinggi
 
1.6L CPS & 1.6L CamPro Torque Curve Comparison
1.6L CPS & 1.6L CamPro Power Curve Comparison
 
 CamPro Technical Specifications

  • 1.3L CAMPRO IAFM
  • 1.6L CAMPRO
  • 1.6L CAMPRO CPS
   
VALVE MECHANISM 16-Valve DOHC 16-Valve DOHC 16-Valve CPS DOHC
TOTAL DISPLACEMENT 1322cc 1597cc 1597cc
BORE 76mm 76mm 76mm
STROKE 73.4mm 88mm 88mm
MAX OUTPUT (kW/rpm) 70/6000 82/6000 93/6500
MAX TORQUE (nm/rpm) 120/4000 148/4000 150/4500
FUEL TYPE Petrol Petrol Petrol




No comments:

Post a Comment